استفاده روتین از ماموگرافی در زنان ۵۰ سال و بالاتر مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را ۲۵٪ کاهش میدهد. این کاهش از نظر هزینه های اقتصادی قابل قبول است.
اخیرا بحث هایی در مورد خطرات احتمالی غربالگری سرطان پستان مطرح شده است. اختلاف نظر درباره سن غربالگری سرطان پستان در گاید لاین های بسیاری مشاهده میشود. نیروی خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا (USPSTF) ، انجمن سرطان آمریکا (ACS) و شبکه ملی جامع سرطان (NCCN) مجموعه هایی با توصیه های متفاوت درباره غربالگری ماموگرافی در زنان با خطر متوسط هستند.
اما دستورالعمل ها به طور مشابه زنان با خطر بالا را زنانی تعریف میکنند که سابقه فردی سرطان پستان، سابقه پرتودرمانی سینه در سنین پایین و جهش ژنتیکی مربوط به افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان (مشکوک یا تایید شده) را دارند.
نیروی خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا (USPSTF) غربالگری ماموگرافیک را برای زنان ۵۰ الی ۷۴ ساله توصیه میکند. این دستورالعمل ها برای زنان بدون علائم بالینی، فاقد سوابق قبلی سرطان پستان و یا عدم تشخیص خطر بالا در آسیب به پستان و افرادی که به دلیل زمینه شناخته شده یا پرتودرمانی در دوران جوانی در خطر بالای سرطان سینه نیستند، می باشد.
در اکتبر ۲۰۱۵، ACS با به روز رسانی گایدلاین خود بیان کرد که زنانی که دارای خطر متوسط هستند، باید از سن ۴۵ سالگی غربالگری ماموگرافی سالانه انجام دهند. از سنین ۴۵ الی ۵۴ سال به طور سالانه و از ۵۵ به بالا ادامه غربالگری را به صورت سالانه یا دوسال یکبار میتوانند تغییر دهند. در واقع امکان این وجود دارد که ، زنان، غربالگری سالانه را از سنین ۴۰ الی ۴۴ شروع کنند و تا زمانی که سلامت کلی آنها خوب است و امید به زندگی ۱۰ سال به بالا دارند، میتوانند این شیوه را ادامه دهند. ACS معاینه بالینی پستان را برای غربالگری سرطان پستان در زنان خطر متوسط در هیچ سنی توصیه نمیکند.
شبکه ملی جامع سرطان (NCCN) توصیه میکند که زنان با خطر متوسط، غربالگری با ماموگرافی را سالیانه از سن ۴۰ سالگی به بالا همراه معاینه بالینی سالیانه و آگاهی از وضعیت پستانها (معاینه توسط خود فرد) شروع کنند.
انگلستان به تازگی یک پانل کارشناسی مستقل تشکیل داده تا فواید و مضرات غربالگری را در خانمهای بالای ۵۰ سال در برنامه غربالگری ملی خود تعیین نماید. این پانل کاهش مرگ و میر در افرادی که به غربالگری فراخوانده میشوند را حدود ۲۰٪ تعیین نموده و همچنین مشخص نمود که در این خانمها ۱۱٪ over diagnosis اتفاق افتاده است. با این وجود پانل نتیجه گیری کرد که غربالگری فواید قابل توجهی داشته و باید ادامه یابد.
در ایالات متحده بر اساس مطالعات جمعیتی به نظر میرسد مزایای ماموگرافی غربالگری در زنان بین سنین ۴۰-۴۹ سال بیشتر از خطرات آن باشد.
انجام ماموگرافی در زنان در معرض خطر بالاتر سرطان پستان نیز میتواند این تعادل خطرات و منافع را بهبود بخشد.
در یک مطالعه انجام شده در زنان ۴۰ الی ۴۹ سال، وجود یافته غیر طبیعی در ماموگرافی در زنان با سابقه خانوادگی سرطان پستان، نسبت به زن بدون چنین سابقه ای سه برابر بیشتر احتمال سرطان به دنبال داشت.
سونوگرافی هم میتواند برای غربالگری در خانمهای با پستان متراکم مورد استفاده قرار بگیرد اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد با این روش سرطان بیشتری تشخیص داده شود، یا از مرگ و میر این بیماران کاسته شود.
استفاده از MRI در غربالگری سرطان پستان برای خانمهای با خطر بالای ۲۰-۲۵٪ در طول عمر توسط ACS توصیه میگردد که این میزان خطر میتواند با استفاده از مدل های تعیین خطر بر اساس سابقه خانوادگی تعیین شده باشد، در ناقلین موتاسیون ژن BRCA ، افرادی با یک فامیل ناقل موتاسیون ژن BRCA که خودشان تست BRCA انجام نداده اند، افرادی که در سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی، رادیاسیون قفسه سینه دریافت کرده باشند و یا افراد با سابقه سندروم لی-فرامنی ، کودن، بانایان-رایلی-رووالکابا و یا کسی که یک فامیل درجه اول با این سندروم را داشته باشد. MRI روش غربالگری بسیار حساسی است که بر خلاف ماموگرافی تراکم بافت پستان آن را محدود نمیکند ولی متاسفانه میزان اختصاصی بودن آن متوسط است و موارد مثبت کاذب بیشتری دارد و نیاز به بیوپسی را بیشتر میکند.